El servei BiciBus TEISA, amb unes primeres proves pilot el 2017, promou el transport públic amb bicicleta paral·lel a la Ruta del Carrilet (Vies Verdes)
La companyia gironina de transports TEISA ha augmentat el servei regular de les línies Girona-Salt-Olot i Sant Feliu de Guíxols-Girona-Salt, amb desplaçaments directes, sense aturades intermèdies, i amb la incorporació d’un remolc per a bicicletes. TEISA va posar en marxa una prova pilot, el 2017, del transport públic BiciBus TEISA després d’instal·lar un portabicicletes a l’autobús i ara ha inclòs un remolc de bicis gratuït pensat per a ciclistes que recorren la Ruta del Carrilet (Vies Verdes). Les línies Girona-Olot i Sant Feliu de Guíxols-Girona ara tenen dues freqüències més (únicament directes) els caps de setmana i els dies festius: la primera línia passa de 7 a 9 expedicions i la segona d’11 a 13. El servei de bus, com a línia regular que és, també el poden utilitzar viatgers sense bicicleta.
Àlex Gilabert, director-gerent de TEISA, destaca que “des de fa dues dècades seguim plenament compromesos amb la intermodalitat amb bus i amb la promoció de la bicicleta i de les Vies Verdes. El 2004 vam signar el primer conveni amb el Consorci de les Vies Verdes, el 2016 el segon i, el 2017, vam presentar la prova pilot del BiciBus TEISA que ara té continuïtat amb noves freqüències i el nou remolc”. L’augment dels serveis s’ha començat a notar entre els viatgers: “Els dies amb més afluència van ser, clarament, per Setmana Santa, on vam omplir el remolc en alguns serveis”.
Els autobusos uneixen, cada cap de setmana i els dies festius, diferents punts de la Ruta del Carrilet mitjançant dues línies: Girona-Salt-Olot i Sant Feliu de Guíxols-Girona-Salt. TEISA ara ha incrementat la freqüència amb dos serveis nous a cada línia que fan el desplaçament directe entre Girona i Olot, per un costat (a les 7.45 h i a les 10 h), i Sant Feliu de Guíxols i Girona, per l’altre (a les 13.45 i a les 15.45 h). La durada del trajecte s’escurça: Girona-Olot es cobreix amb 1 hora (amb altres línies, 1 h 30 min.), i Sant Feliu-Girona-Salt amb 50 minuts (amb altres, 1 h fins a Salt). Actualment, el nou servei de les dues línies permet: per un costat, pujar la bici a Girona i anar fins a Olot amb bus, i tornar a la ciutat gironina amb bici; i, per l’altre, carregar-la a Sant Feliu i portar-la fins a Girona, i tornar al poble ganxó pedalant.
A la ciutat de Girona, a Olot i a Sant Feliu de Guíxols, el servei té parada a l’estació d’autobusos; a Salt, el bus s’atura a la terminal de bus al costat del tanatori. Únicament en aquestes noves freqüències hi ha el remolc, mentre que, en la resta desplaçaments, que s’aturen a diferents poblacions de la Ruta del Carrilet, les bicicletes van al maleter-bodega. D’aquesta manera, els nous serveis directes no són exclusius per la intermodalitat bus-bici, sinó que el ciclista pot també combinar els trajectes amb qualsevol dels altres serveis, podent-se adaptar el servei a tots els nivells.
Gilabert afegeix que “estem estudiant donar aquest servei també des d’Olot cap a Girona, i de Girona fins a Sant Feliu. Estem valorant el temps dels trajectes i l’afluència de viatgers per definir un servei que pugui ser apte per a tots els recorreguts”.
La bicicleta “viatja gratuïtament”
Els autobusos disposen d’entre 30 i 55 places i els remolcs tenen espai per a 20 bicicletes, ja siguin de muntanya, de gravel (ideals per circular per camins com les Vies Verdes), elèctriques o de carretera. El preu del bitllet és de 8,45 € (Girona-Olot) i de 6,20 € (Girona-Sant Feliu de Guíxols). Els tiquets es poden comprar anticipadament a www.teisa-bus.com/ca/bici-bus. Gilabert destaca que “no hi ha cap sobrepreu en el cost del tiquet, és el preu del bitllet senzill del transport públic ja existent i la bicicleta viatja gratuïtament”. Alhora, subratlla que “també es pot utilitzar el servei directe com un client més encara que no es disposi de bicicleta. Recomanem, això sí, que els clients amb bici facin la compra prèvia online per assegurar la plaça i lloc al remolc”.
Altres freqüències, amb més aturades i entre les 7 del matí i les 10 de la nit
Paral·lelament a les noves freqüències directes de les línies Girona-Olot i Sant Feliu de Guíxols-Girona, TEISA manté altres expedicions que segueixen la Ruta del Carrilet. El tram Girona-Olot (50 km) uneix Salt, Bescanó, Bonmatí, la Cellera, Amer, Sant Feliu de Pallerols, les Planes i les Preses, mentre que la línia Sant Feliu de Guíxols-Girona (45 km) també recorre Santa Cristina d’Aro, Llagostera, Cassà de la Selva, Llambilles i Quart. En aquests casos, l’autobús fa aturada a totes aquestes poblacions i les bicicletes es guarden en el maleter-bodega. Els horaris del servei són entre les 7 del matí i les 10 de la nit, els dissabtes, diumenges i festius, i n’hi ha una desena per cada línia.
La Ruta del Carrilet, inclosa a les Vies Verdes de Girona, és molt freqüentada per a cicloturistes i és per on antigament circulava el ferrocarril. La número I (Olot-Girona) té 57 km de recorregut i travessa les comarques de la Garrotxa i el Gironès, mentre que la II (Girona-Sant Feliu de Guíxols) té 39,7 km de distància i recórrer poblacions del Gironès i el Baix Empordà.