El programa integral de la Unitat de Serveis i Sostenibilitat municipal es desenvolupa del 4 de juny al 25 de setembre
El programa Fem Platja!, inclou aspectes bàsics com la gestió de la neteja de la façana marítima o el disseny del pla de socorrisme, però també d’altres relacionats amb els estàndards de qualitat o la informació ciutadana.
Durant aquest any estiu, s’han eliminat del tot les mesures per afrontar la COVID-19 de les dues darreres temporades (dispensadors públics de gel hidroalcohòlic o la generació de sectors a les platges per garantir-ne els aforaments segons les distàncies de seguretat); i s’han recuperat les plataformes aquàtiques.
L’equip humà està format per 48 persones, i un pressupost de 725.000 euros per a l’anualitat. Un conjunt d’accions mitjançant les quals s’ha assolit la renovació de diversos guardons de qualitat, pel conjunt del litoral del municipi: Bandera Blava per a Sa Conca, la Platja Gran i Cala Rovira (i el Club Nàutic Port d’Aro); tres espais que acrediten també el distintiu Q de Qualitat Turística i el Pla de Qualitat en Destí del Baix Empordà. Alhora, la Platja Gran també disposa del certificat Turisme per a tothom, en el marc del programa d’accessibilitat impulsat pel Consell Comarcal del Baix Empordà; i el Camí de Ronda de S’Agaró també és Itinerari Blau per a recorreguts que uneixen platges amb Bandera Blava i amb un conjunt d’atractius i serveis.
El servei de salvament a càrrec de ProActiva, està vigent també del 4 de juny al 26 de setembre amb presència a la Platja Gran, Cala Rovira i Sa Conca, de dilluns a diumenge (10-18 h juny i setembre · 10-19 h juliol i agost), amb 15 o 25 socorristes i 7 o 9 punts de vigilància actius, segons el moment de l’estiu (setmanes de baixa o alta ocupació). En temporada alta hi ha cinc punts de socors, set cadires de vigilància, una torre i un nou Punt de Vigilància Avançat. També servei propi d’embarcació de rescat; motocicleta per a desplaçaments interns; i disposen de cinc desfibril·ladors (tres en espais fixos i dos mòbils). Així mateix, es distribueixen fins a 2.000 braçalets per facilitar la localització de possibles infants extraviats. A la Cala del Pi hi ha instal·lat un punt autònom de SOS.
També es vetlla per aplicar mesures d’accessibilitat que facilitin el gaudi del bany a les persones amb necessitats especials de mobilitat. Destaca la instal·lació, com a novetat, d’espais per atendre aquestes persones i els seus acompanyants a tots els punts de socors on hi ha una plataforma sobre la sorra, coberta amb una carpa, i connectada amb una de les passeres que uneixen la zona de vianants i el trencaones.
Precisament, hi ha instal·lades 19 passeres a la sorra, i es disposa de sis cadires amfíbies -una per a cada punt de socors i una per a la torre de vigilància-, de diversos jocs de crosses amfíbies, i s’estrena una grua d’elevació als llocs de socors de Sa Conca i de la Platja Gran amb c/ Miramar. Alhora, hi ha plataformes adaptades a les dutxes i rentapeus de la Platja Gran. També, destaquen les sis Línies de vida col·locades davant de cada lloc de socors: un sistema de cordes a 1,40 metres d’alçada, que faciliten l’entrada i sortida de l’aigua de les persones amb dificultats de mobilitat. Justament en les passeres que coincideixen amb aquestes hi tenen ús preferent els col·lectius amb més dificultats de mobilitat.
L’abalisament és a càrrec de l’empresa Treballs Nàutic Mar per fer la col·locació i el manteniment de les boies de senyalització; i es tornaran a instal·lar, per cinquè estiu consecutiu, cinc boies de cortesia a la Cala del Pi, perquè puguin fondejar-hi embarcacions.
En relació amb els serveis als usuaris s’estrenen uns vestidors de fusta de lliure accés, i també es pot gaudir del Miniclub, com a ludoteca amb monitors al matí (de 3 a 12 anys) i espai de joc i relació familiar a les tardes; i alhora servei de Babyclub (infants fins a 3 anys). Es manté l’oferta d’àmbit privat dels darrers anys: cinc guinguetes de restauració que estrenen nou model unificat, vuit punts de lloguer de gandules i ombrel·les, tres propostes d’esports nàutics i dos creuers marítims.
En matèria d’informació hi ha col·locats cartells amb temes d’interès general i en els mòduls de socorrisme informació d’interès sobre el servei de salvament, els guardons de qualitat de les platges, la normativa de la Bandera Blava, el compromís de qualitat ambiental o mapes de serveis que els usuaris hi poden trobar (lavabos, punts de socors, passeres adaptades, etc.). La participació de l’usuari es vehicula mitjançant un telèfon únic i directe del Servei de Platges i amb bústies de suggeriments i enquestes mitjançant codis QR.
Una de les tasques principals del programa són les accions de manteniment i neteja. L’empresa concessionària, GBI Serveis, divideix el litoral del municipi en sis sectors, on treballa, d’una banda, cada matinada la gran maquinària de neteja -estrenada l’estiu passat-, i de l’altra, diversos equips d’operaris amb suport de quads, en doble torn, de matí i tarda. També hi ha instal·lades papereres de reciclatge amb cinc fraccions (paper, vidre, envasos, FORM i rebuig) en tots els punts. Igualment, es disposa d’una barca pròpia de l’Ajuntament per realitzar neteja a l’aigua en primera línia, i d’una segona embarcació per a les zones de difícil accés. De bell nou es tornaran a repartir gratuïtament, entre els usuaris de les platges, 15.000 cendrers reutilitzables i biodegradables.