Presenten una actualització del protocol municipal per a combatre el Bullying

La primera edició va sortir a la llum l’any 2016 i la segona edició del protocol incorpora noves mirades i evoluciona els circuits

Aquest migdia es presenta a la Sala Polivalent de Castell d’Aro la segona edició del protocol municipal per a la prevenció d’assetjament entre iguals i la promoció de la convivència amb la presència d’autoritats, tècnics i tècniques municipals i altres agents i col·lectius relacionats amb aquesta qüestió.

Una de les entitats més reconegudes en l’àmbit de l’educació i la salut, SEER, i que assessora l’Ajuntament, defineix el Bullying com “tota persecució moral i/o física, sempre psicològica, que neix en entorns educatius on un o més infants o joves exerceixen abús de poder sobre un altre”.

Amb l’objectiu de combatre aquestes situacions, on coexisteixen tres rols (víctima, assetjador o assetjadora i espectador o espectadora) el municipi disposa des de l’any 2016 d’un protocol i material divers amb pautes per identificar les situacions d’assetjament i s’ofereixen recursos i espais per demanar ajuda i acompanyament professional.

L’acte d’aquest dijous s’ha dividit en una presentació política i, tot seguit, diferents presentacions tècniques sobre les accions que s’han dut a terme fins ara per a la implementació del protocol, l’abordatge integral del Bullying, les propostes i accions que promouen la convivència, les eines per abordar els casos de Bullying i la detecció de la solució així com un torn obert de preguntes.

Un protocol que vol esdevenir una acció preventiva de promoció de la convivència. Una eina per promoure el bon tracte entre els infants i joves, així com amb tota la comunitat en general.

El procés d’actualització del document ha durat un parell d’anys. El document no només proposa una millora de circuits i una forma de fer xarxa, també esdevé una proposta d’innovació pedagògica en el camí cap a un model de poble on tots els i les agents són educatives, tant a l’educació formal com a l’educació no formal o la informal. Un model on cada ciutadà té la possibilitat d’esdevenir agent de canvi i contribuir a fer créixer la convivència.

El protocol, a més, s’acompanya d’una guia que pretén ser un recurs per facilitar a tots els i les professionals l’accés al protocol de forma senzilla i pràctica. En la creació de la guia hi ha col·laborat la Plataforma PDA Bullying i, com dèiem abans, ha tingut l’assessorament integral d’Equip SEER, el qual ha certificat com a bona pràctica tota la tasca que s’ha dut a terme en els darrers anys en l’àmbit de l’atenció a les persones.

A continuació us reproduïm una part dels continguts de la guia.

PROTOCOL MUNICIPAL DE BULLYING

Des del municipi de Castell d’Aro, Platja d’Aro i S’Agaró s’ha apostat des de sempre per la qualitat dels serveis que vetllen per l’educació, el benestar i la qualitat de vida de les persones. D’aquest model de treball en diem VALOR HUMÀ i es caracteritza per posar el focus en les relacions i el vincle entre les persones com a motor de canvi de la nostra comunitat.

Des de la Comissió per la Promoció de la Convivència, formada per les tres escoles del municipi, l’Institut, l’EAP, els Mossos d’Esquadra, la Policia Local i tots els serveis d’atenció a les persones de l’Ajuntament, s’ha creat aquest document pedagògic, assessorats per l’equip SEER; per tal de donar resposta a les situacions de Bullying que puguin patir els infants i joves del municipi, sigui en les escoles o espais de lleure.

El Protocol de Bullying és un treball en xarxa, que inclou l’actuació de tots els professionals del municipi implicats en l’educació i el benestar dels nostres fills i filles i aposta per la participació de familiars, nens i nenes i joves, en la prevenció i erradicació del Bullying i la millora de les relacions entre els més joves.

El municipi de Santa Cristina d’Aro aposta per una proposta pedagògica, en el marc de la prevenció, que abordi l’assetjament escolar de forma integral. Proposem a l’Escola Pedralta i l’Institut Ridaura un treball preventiu i sensibilitzador dins les aules (educació primària, secundària i batxillerat), així com una relació de proximitat entre els serveis d’atenció a les persones i les famílies, infants, adolescents i joves; que parteixi de tres objectius principals: oferir recursos sobre educació emocional i educació en valors, promoure la cohesió social al municipi i donar resposta a la resolució de conflictes des de la perspectiva de la convivència.

L’ASSETJAMENT ENTRE IGUALS BULLYING I CIBERBULLYING

Què observar en el nostre fill/a per saber si està patint Bullying o una altra situació de malestar?

• Comença a treure pitjors notes
• Canvia els hàbits alimentaris
• Canvia els hàbits de son, té mal sons o dorm més o menys del que era habitual
• Mostra tristesa
• No vol anar a l’escola/institut o demana que la família no l’acompanyi
• Canvis d’humor sobtats
• Perd coses o apareixen trencades
• Altres conductes o canvis de rutina sobtats que ens fan pensar que no se sent bé

Claus per fer front al Bullying des de casa

• Generar confiança i establir vincles per crear canals de comunicació. Evitar monòlegs. Escoltant
s’aprèn i es coneix millor
• Estar pendent de possibles símptomes (nerviosisme, falta de gana, insomni, baix rendiment escolar o fòbia escolar)
• Observar les seves conductes, conèixer les seves rutines: què fa, on va, amb qui es relaciona, quins són els seus interessos i projectes
• Establir límits i normes. Acordar les expectatives de compliment de les mateixes
• Educar per autoregular les emocions i conductes per conviure amb els altres
• Observar els estats d’ànim i canvis en els hàbits dels infants i joves
• Ofereix al teu fill/a espais fora del centre educatiu per relacionar-se amb altres infants i joves
• Demanar ajuda a professionals: centres educatius, de lleure o esportius, Benestar Social…

Demana ajuda

Què és UsApps? És una aplicació web del Departament d’Educació per comunicar situacions de violència que pot viure tot l’alumnat de Catalunya d’una forma fàcil, intuïtiva i eficaç.

La pot utilitzar l’alumnat, exalumnat i tota la comunitat educativa, tant si és una persona que viu directament una situació de violència com si n’és testimoni.

UsApps té l’objectiu de donar veu a les persones afectades, trencar el silenci i l’aïllament en què viuen, garantir la confidencialitat i iniciar la intervenció específica.

Gestiona l’aplicació UsApps la Unitat de Suport a l’Alumnat en Situació de Violència (USAV), un equip de professionals que acull la denúncia o malestar, gestiona el cas de violència i en coordina l’abordatge.

Aquest equip du a terme una escolta activa de les víctimes i treballa per facilitar una actuació sense demora conjuntament amb els i les referents de la xarxa de coordinació territorial de les Escoles lliures de violències i amb els centres educatius, fent les derivacions oportunes als circuits d’abordatge de les violències a Catalunya.

Pots demanar ajuda al teu centre educatiu o en un dels serveis dels ajuntaments

➡️ Joventut Castell d’Aro, Platja d’Aro i S’Agaró
Palau d’Esports i Congressos
pij@platjadaro.com · T 972 825 463 · W 691 975 143

➡️ Infància Castell d’Aro, Platja d’Aro i S’Agaró · Casa Lila
C/ Pompeu Fabra, 8
casalila@platjadaro.com · T 972 825 605

➡️ Serveis Socials Castell d’Aro, Platja d’Aro i S’Agaró
C/ Brussel·les, 6
ssocials@platjadaro.com · T 972 819 473

➡️ Joventut Santa Cristina d’Aro
C/ Doctor Casals, 45 (baixos)
joventut@santacristina.cat
T 972 837 918 · W 606 469 584

➡️ Punt d’Igualtat Santa Cristina d’Aro
Ptge. Pompeu Fabra, 2
igualtat@santacristina.cat
T 972 057 855 · W 637 889 203

➡️ Serveis Socials Santa Cristina d’Aro
Plaça Catalunya, 1
serveissocials@santacristina.cat · T 972 837 010

Podeu consultar tot el document aquí.

Hola 👋
Benvingut al diari digital

de Ràdio Platja d'Aro.

Subscriu-te i rep les últimes notícies a la teva bústia, cada dia.

No enviem correu brossa! Llegeix la nostra política de privacitat per a més informació.

Comparteix

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Mou la fletxa a la dreta

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.