La campanya ‘Fem Platja 2021’ s’allargarà fins al 26 de setembre i té un pressupost de 725.000 euros per oferir la màxima qualitat en els usuaris
Aquest matí s’ha posat en marxa la temporada de bany 2021 a les platges i cales de Castell-Platja d’Aro amb l’activació del programa ‘Fem Platja’ de la regidoria de Serveis i Sostenibilitat.
El programa Fem Platja! 2021 de l’Ajuntament es desenvoluparà d’aquest cap de setmana fins al 26 de setembre i inclou aspectes bàsics com la gestió de la neteja de la façana marítima o el disseny del pla de socorrisme. Però també altres aspectes relacionats amb els estàndards de qualitat o la informació ciutadana.
L’equip humà està format per 48 persones, i el programa suposarà una inversió de 725.000 euros per a aquesta anualitat.
Durant aquest any 2021 es mantenen algunes de les mesures iniciades l’any passat per afrontar la pandèmia (dispensadors públics de gel hidroalcohòlic o sectors a les platges per garantir-ne els aforaments segons les distàncies de seguretat). A més, es recuperen les plataformes aquàtiques i el Miniclub i s’estrena un Babyclub.
Aquest dissabte s’ha activat el servei de salvament a càrrec de ProActiva que estarà operatiu fins al 26 de setembre a la Platja Gran, Cala Rovira i Sa Conca de dilluns a diumenge (10-18 h juny i setembre · 10-19 h juliol i agost), amb 11, 14 o 23 socorristes segons el moment de l’estiu (setmanes de baixa, mitja o alta ocupació).
Hi ha cinc punts de socors, set cadires de vigilància i també una torre; servei propi d’embarcació de rescat; i disposen de cinc desfibril·ladors (tres en espais fixos i dos mòbils). També es distribueixen fins a 2.000 braçalets per facilitar la localització de possibles infants extraviats. A la Cala del Pi s’ha instal·lat un punt autònom de SOS.
En relació amb els aforaments, a la Platja Gran s’estableixen deu sectors d’entre 800 i 3.600 persones (globalment 12.260 banyistes), tres a Cala Rovira de 500, 200 i 150 persones (un total de 850 banyistes) i quatre a Sa Conca de 150, 250, 400 i 650 persones (en conjunt 1.450 banyistes).
També es vetlla per aplicar mesures d’accessibilitat que facilitin el gaudi del bany a les persones amb necessitats especials de mobilitat. Destaca la instal·lació d’un espai per atendre aquestes persones i els seus acompanyants al punt de socors del Passeig Marítim amb el carrer Miramar on hi ha una àmplia plataforma sobre la sorra, coberta amb una carpa, i connectada amb una de les passeres que uneixen el passeig i el trencaones.
Precisament, hi ha instal·lades 19 passeres a la sorra, i es disposa de sis cadires amfíbies -una per a cada punt de socors i una per a la torre de vigilància- i de diversos jocs de crosses amfíbies. Alhora, hi ha plataformes adaptades a les dutxes i rentapeus de la Platja Gran. També, destaquen les sis Línies de vida instal·lades davant de cada lloc de socors (un sistema de cordes a 1,40 metres d’alçada que faciliten l’entrada i sortida de l’aigua de les persones amb dificultats de mobilitat). Justament en les passeres que coincideixen amb aquestes hi tenen ús preferent els col·lectius amb més dificultats de mobilitat.
L’abalisament el gestiona l’empresa BMar i, per quart estiu consecutiu, a la Cala del Pi, poden fondejar-hi embarcacions gràcies a cinc boies.
Com a novetat, destaca la instal·lació d’un Babyclub (fins a 3 anys) a la zona del Miniclub. I està previst que es tornin a instal·lar les plataformes aquàtiques a les tres platges, així com, la Ludoteca Miniclub (de 3 a 12 anys) que, a causa de la situació sanitària, no van estar operatius l’estiu de 2020.
Es manté l’oferta d’àmbit privat dels darrers anys: quatre guinguetes de restauració, vuit punts de lloguer de gandules i para-sols, dues propostes d’esports nàutics i dos creuers marítims.
En matèria d’informació hi ha col·locats cartells amb temes d’interès general i sobre la COVID-19 i, en els mòduls de socorrisme, informació d’interès sobre el servei de salvament, els guardons de qualitat de les platges, la normativa de la Bandera Blava, el compromís de qualitat ambiental o mapes de serveis que els usuaris poden trobar a la façana marítima (lavabos, punts de socors, passeres adaptades, etc.).
Els usuaris també disposen d’un telèfon únic i directe del Servei de Platges i bústies de suggeriments.
Una de les tasques principals del programa són les accions de manteniment i neteja. L’empresa concessionària, GBI Serveis, divideix el litoral del municipi en sis sectors, on treballa, d’una banda, cada matinada la gran maquinària de neteja, i de l’altra, diversos equips d’operaris amb suport de quads, en doble torn, de matí i tarda.
Enguany, però, l’estrena del nou contracte implicarà algunes novetats com l’adquisició de nova maquinària de neteja de platges i la instal·lació de papereres de reciclatge amb cinc fraccions (paper, vidre, envasos, FORM i rebuig) en tots els punts. També es disposa d’una barca pròpia de l’Ajuntament per realitzar neteja a l’aigua en primera línia, i d’una segona embarcació per a les zones de difícil accés. A més, es reparteixen gratuïtament 15.000 cendrers reutilitzables i biodegradables.