Mobilització en contra l’ampliació de la marina de Port d’Aro

El Club Nàutic Port d’Aro recorda que aquest projecte constructiu és aliè al Club i es tracta d’una iniciativa privada externa

El Grup de Natura Sterna, SOS Costa Brava i Naturalistes de Girona han anunciat mobilitzacions contra l’ampliació de la marina de Port d’Aro i la presentació d’al·legacions. La primera acció de protesta tindrà lloc aquest dissabte, 7 d’agost, a partir de les 10.30 hores, amb una concentració en forma de cadena humana estàtica al llarg del camí de terra que hi ha al llarg de la riba sud del Ridaura. L’activitat es desenvoluparà sense contacte entre participants i amb l’ús de mascareta, i totes aquelles persones interessades a participar-hi s’han d’inscriure prèviament al web www.soscostabrava.cat/portaro.

Han decidit mobilitzar-se perquè el projecte doblarà la superfície de la marina actual i va associat a un pla parcial urbanístic per a 400 apartaments. En el mes de juny, la Direcció General de Transports i Mobilitat de la Generalitat va aprovar tècnicament el projecte constructiu de la Marina del Port d’Aro Fase 2. El projecte va iniciar la seva tramitació l’any 2017.

Les entitats convocants han explicat que l’ampliació comporta la creació d’una marina on actualment hi ha la pineda més gran en zona urbana del litoral gironí, que discorre paral·lela als darrers 500 metres de la desembocadura del Ridaura. Es pretén transformar tot el sector en una infraestructura portuària navegable, gairebé duplicant la superfície de la marina actual i incrementant l’oferta d’amarratges en un 33% (de 822 a 1094). La nova marina va associada també a un pla parcial urbanístic, pendent de desenvolupament, per a 400 apartaments.

El Grup de Natura Sterna, SOS Costa Brava i Naturalistes de Girona no entenen com en plena crisi de la Covid-19 i amb el debat obert sobre la necessitat d’un model de desenvolupament turístic menys intensiu i massiu, es continuen autoritzant projectes d’aquestes característiques. “La pineda del Port d’Aro abasta unes 13 Ha i podria esdevenir un espai d’amortiment d’avingudes i temporals, tot evitant danys a les zones densament edificades de la riba nord” han afegit.

Per les formacions, seguint les recomanacions de la UE i els preceptes de Gestió Integrada de Sistemes Costaners que incorpora la Llei de Protecció i Ordenació del Litoral, cal prioritzar les solucions basades en la natura en la mitigació i adaptació del canvi climàtic. Asseguren que la pineda del Port d’Aro és un exemple paradigmàtic d’un lloc on encara és factible aplicar aquesta nova visió i alerten que el projecte pot suposar, a més, un augment de la salinització de l’aqüífer del Ridaura, atemptant contra un entorn natural primer ordre que inclou la presència permanent de llúdriga al tram final del riu, entre altres espècies de flora i fauna protegides.

També expressen el seu malestar davant el fet que encara no s’ha posat a exposició pública la documentació del projecte i l’Estudi d’Impacte Ambiental, i siguin sotmeses a la pressió d’uns terminis que no està clar fins quan es prolongaran, en plena fase de vacances i inactivitat també pels activistes i tècnics del moviment ambiental.

El Club Port d’Aro diu que no té res a veure amb l’ampliació

En un comunicat del Club Port d’Aro, assenyalen que el projecte constructiu és aliè al Club i es tracta d’una iniciativa externa a l’entitat.

Des de l’actual junta directiva del Club Nàutic Port d’Aro, sota la qual s’han portat a terme les obres de reforma del Port, expliquen que sempre han actuat segons les normes establertes i han vetllat per garantir la sostenibilitat, l’eficiència i la màxima integració del nou Port amb el seu entorn.

“Des del nostre Club, com a entitat formada per persones que estimem el mar i el nostre municipi, impulsem cada any múltiples iniciatives per fomentar el respecte pel medi marí i l’actuació responsable dels navegants. Entre altres accions, recentment, hem signat, precisament, un acord de col·laboració amb el grup ecologista Sterna per protegir la posidònia i dur a terme accions de conscienciació conjunta. Així mateix, sempre ens hem mostrat oberts a rebre les propostes de les entitats ecologistes per continuar millorant dia a dia i ser el màxim de respectuosos amb Platja d’Aro i amb la nostra costa. Per tant, reiterem que el Club Nàutic Port d’Aro no lidera en cap cas aquest projecte constructiu d’ampliació i que aquesta concessió no està vinculada amb la nostra entitat”, remarquen des de la junta en el comunicat.

Comparteix

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *