S’han atès 1.189 consultes relacionades amb la COVID-19 i s’ha resolt 190 emergències
La teleassistència pública de la demarcació de Girona, que gestiona Dipsalut, s’ha adaptat a la realitat imposada per la COVID-19 introduint canvis com el reforç del seguiment a les persones grans, dependents o amb malalties cròniques que viuen soles.
Des que es va activar el Pla Procicat i el Pla de Contingència del Servei -el passat 12 de març, amb motiu del coronavirus- i fins aquest 26 d’abril, s’han dut a terme 14.651 trucades de seguiment a les persones usuàries de la teleassistència pública de les comarques gironines. S’ha posat especial atenció en aquelles que tenen més risc de presentar complicacions en cas de contraure la COVID-19.
La prioritat és detectar, amb celeritat i per actuar amb immediatesa, diferents situacions de risc o d’emergències que puguin sorgir, com ara urgències mèdiques o circumstàncies especials, com per exemple la manca de cobertura de necessitats bàsiques, entre d’altres.
El seguiment i l’atenció a les persones usuàries es coordina amb els serveis socials de cada comarca o municipi. En la gestió d’aquestes emergències, segons cada situació, el Servei local de Teleassistència mobilitza les unitats mòbils del servei (que compten els equips de protecció individual reglamentaris) o d’altres recursos públics d’emergències, així com el contacte amb els familiars que la persona usuària hagi indicat.
En el mateix període, s’han atès 943 emergències; una vintena de les quals, urgències mèdiques i directament relacionades amb el coronavirus. Aquests darrers casos s’han gestionat amb el Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM).
Les professionals del centre d’atenció del Servei també s’encarreguen d’aportar consells de prevenció, informar de la simptomatologia de la Covid-19 i de resoldre els dubtes de les persones usuàries. Entre el 12 de març i el 26 d’abril, han atès 6.306 consultes relacionades amb el coronavirus. També es posen a disposició de les persones usuàries per poder assegurar-ne el benestar, tant pel que fa a necessitats materials urgents, com també d’acompanyament emocional en una situació que genera por, incertesa i soledat. Bona part de les persones usuàries viuen soles (el 51,91%) i amb molt poca (o cap) possibilitat d’interacció social.
Mentre duri la situació d’emergència, el Servei local de Teleassistència també ha habilitat una línia gratuïta 900. Aquest servei està adreçat a persones que viuen soles i amb factors que s’associen a un risc més gran de presentar complicacions si contrauen la COVID-19 i que no compten amb teleassistència a la seva llar. També va dirigit a persones a les quals s’ha diagnosticat la malaltia.
Baix Empordà
Al Baix Empordà, fins ara, s’han realitzat 2.801 trucades de seguiment als 1.104 usuaris de la comarca. S’han atès 1.189 consultes relacionades amb la COVID-19 i s’ha resolt 190 emergències (3 relacionades directament amb el coronavirus).