La Costa Brava ha experimentat un decrement del -41,8 % i ha estat la pitjor temporada turística de la història amb motiu de la crisi sanitària
El Patronat de Turisme Costa Brava Girona de la Diputació de Girona, aquest matí, ha presentat el balanç de la temporada turística d’estiu 2020 –mesos de juliol i agost– a la demarcació de Girona, d’acord amb l’informe elaborat per l’Observatori de Turisme d’Eurecat, amb la plataforma Tourism Data System.
El president de la Diputació de Girona i del Patronat de Turisme Costa Brava Girona, Miquel Noguer, i els vicepresidents del Patronat de Turisme, Jaume Dulsat i Jordi Masquef, han donat dades quantitatives sobre ocupació dels establiments turístics de la demarcació de Girona i, també, dades qualitatives extretes de l’enquesta sobre la valoració de la temporada i el desenvolupament de l’activitat a curt termini del sector turístic gironí impulsada pel mateix Patronat.
Miquel Noguer l’ha qualificat com «la pitjor temporada turística de la història amb motiu de la crisi sanitària». El president ha afegit «la temporada ha tingut molts alt-i-baixos, ha estat estressant, incerta i exigent». També ha volgut reconèixer i agrair el compromís i la responsabilitat del sector turístic gironí en la represa que «s’han adaptat amb gran celeritat a les canviants noves nomes i protocols marcats pels governs a fi de poder reactivar el turisme i contribuir a reflotar l’economia. Un reconeixement a la seva valentia i resiliència».
Segons l’informe de l’Observatori de Turisme d’Eurecat, la demarcació de Girona va rebre prop d’1,7 milions de turistes, que van generar uns 6,3 milions de pernoctacions durant els mesos de juliol i agost del 2020. En comparació amb l’ocupació registrada a l’estiu del 2019, la Costa Brava va experimentar un decrement del -41,8 % en el global, mentre que al Pirineu de Girona el decrement es va situar entorn del -27 %.
A la Costa Brava, dels 229.000 llits oferts d’un total de 246.347 hi ha hagut una ocupació del 39,9 %. En el mateix període de 2019, l’ocupació va ser del 81,6% per 240.905 places. La destinació ha obert més del 90 % de les seves places.
Al Pirineu de Girona, dels 11.728 llits oferts d’un total de 13.639 hi ha hagut una ocupació del 47,6 %. L’ocupació de juliol i agost de 2019 va ser del 82,7% per 13.804 places.
El primer balanç de la temporada turística dona una valoració desigual de l’ocupació segons el tipus d’establiment d’allotjament turístic.
(*només la Cerdanya i el Ripollès)
Les cases de turisme rural de la demarcació, juntament amb els hotels petits de la Costa Brava centre i de l’interior, superen millor la temporada que no pas els apartaments de lloguer, els càmpings o els grans hotels. En termes generals, les estadístiques d’ocupació turística indiquen que la temporada ha estat «curta i desigual».
Cal remarcar el comportament del turisme de proximitat, català i espanyol. En el conjunt de la Costa Brava, el mercat català va representar un 57,5 % de l’ocupació, el mercat espanyol (amb el català inclòs) un 69,7 %, el francès un 15 %, l’holandès un 7 % i el belga un 2,2 %.
Al Pirineu de Girona, el mercat català va suposar un 92,6 % de l’ocupació, mentre que l’espanyol (amb el català inclòs) va representar un 96,3 % i el francès, finalment, un 1,2 %. Així, la baixada del turisme internacional —en part causada per la nul·la operativitat de les companyies aèries i els operadors turístics— va marcar negativament la temporada pel que fa a les arribades i les pernoctacions a les destinacions gironines de costa, especialment.
Entre les particularitats d’aquest estiu destaca l’increment de les estades de cap de setmana i de les reserves d’última hora. Enguany s’ha vist reduïda la durada de l’estada dels visitants a les destinacions Costa Brava i Pirineu de Girona. A la Costa Brava s’ha passat de 4,52 nits de mitjana per visitant a 3,83 nits. Al Pirineu de Girona, per contra, l’estada no s’ha escurçat tant, ja que de 3,21 nits per visitant s’ha reduït a 3,04 nits.
Anàlisi i valoracions de l’Enquesta sobre la valoració de la temporada d’estiu del 2020 i el desenvolupament de l’activitat a curt termini
El Patronat de Turisme Costa Brava Girona va realitzar una enquesta anònima entre més d’un miler d’empreses i entitats de diversos sectors turístics de la demarcació de Girona entre el 16 i el 25 de setembre de 2020. L’enquesta constava de vint preguntes centrades en la valoració de l’ocupació, la facturació, els preus, la despesa del client, el perfil del visitant i les previsions per a la temporada de tardor i hivern.
De les 230 enquestes rebudes, un total de 140 són del sector dels allotjaments: 16 entitats i associacions, 18 restaurants i càterings, 18 empreses d’activitats turístiques, 8 cellers, 10 agències de viatges, 5 museus i monuments, 4 espais singulars, 3 instal·lacions esportives, 2 festivals, 5 transports i serveis complementaris i 1 port esportiu. Per subsectors d’allotjament turístic, 63 són hotels, 40 allotjaments rurals, 22 càmpings i 15 apartaments turístics.
Del conjunt dels enquestats, el 78,54 % opina que «sí» ha valgut la pena obrir aquesta temporada turística. El 32,61 % suspenen la temporada, el 22,17 % l’aproven i el 40,43 % la valoren com a altament satisfactòria.
Pel que fa als preus, el 53,10 % dels enquestat apunta que «no han modificat preus». En total, el 20,43 % «han baixat preus lleugerament» (allotjaments, cellers, restaurants situats en destinacions amb major oferta i de litoral) i el 13,48 % els «han incrementat lleugerament» (càmpings i algun hotel de 4 i 5 estrelles situats a l’interior i al Pirineu). El 8,26 % dels enquestats «han baixat molt» els preus (majoritàriament, allotjaments urbans).
Pel que fa a la percepció de la despesa generada pel client, el 31,30 % dels enquestats valoren que «ha baixat lleugerament»; el 24,78 %, que «no ha variat respecte d’anys anteriors»; el 16,52 %, que «ha baixat molt», i el 15,23% dels enquestats ha comentat que «ha crescut la despesa».
Pel que fa als perfils de clients i visitants, l’enquesta recull que més del 80 % eren famílies, seguides per parelles. Aquestes procedien principalment de Catalunya, seguit de l’Estat espanyol i França.
Entre els canals de reserva que han utilitzat els clients, destaca que més del 60 % de les reserves s’han fet directament al web de l’establiment, percentatge seguit pel de les reserves fetes a través d’OTAS.
Pel que fa a la temporada tardor-hivern 2020, el 60 % dels enquestats han respost que «sí obriran tota la temporada» (allotjaments de Girona, el Pirineu, l’interior i la Costa Brava centre), per bé que reduiran el dies d’obertura setmanal, en alguns casos. El 16,96 % «obriran alguns mesos», el 15,21% «no obriran» i el 7,83 % «no ho saben o no contesten (NHS/NC)».
El sector confirma que «sí» s’estan rebent peticions de reserves per als mesos de tardor. El 39,13 % dels enquestats responen que «sí, però menys del que seria habitual», el 27,39 % que «sí, però gaire inexistent», el 22,17 % que «sí, com habitualment» i el 10,43 % que «no se’n reben».
Finalment, més del 70 % dels enquestats comenten que el gruix de les reserves que es reben són per a la imminent temporada de tardor (setembre, octubre i novembre), i que en menor volum són per al març i l’abril de 2021.