El model comercial de Castell-Platja d’Aro i S’Agaró funciona i s’ha de potenciar l’especialització i la innovació

L’informe es dóna a conèixer en el transcurs dels actes del Diada del Comerç 2019 a Platja d’Aro

Des de l’Àrea de Promoció Econòmica de l’Ajuntament de Platja d’Aro es va encarregar l’estudi per disposar d’un mapa i una diagnosi de les activitats econòmiques del municipi amb aquests objectius:

– Entendre i monitorar l’escenari econòmic a fi de promoure accions / inversions que en millorin l’atractivitat i el rendiment del teixit econòmic local, especialment els eixos comercials, i el facin més eficient i sostenible.

– Detectar oportunitats d’inversió i promoure la implantació de nous negocis en àrees que siguin d’interès per al municipi.

– Afavorir la presa de decisió dels emprenedors que volen obrir un negoci al municipi.

El cens d’activitats econòmiques ha servit per a visitar, classificar i geolocalitzar 1.149 locals comercials i naus empresarials a tota la trama urbana consolidada i els Polígons d’Activitat Econòmica de Platja d’Aro, Castell d’Aro i S’Agaró.

descarga (1)

Resultats de la diagnosi a Platja d’Aro

L’ Índex d’Aprofitament del teixit Comercial de Platja d’Aro, la mitjana d’ocupació de locals comercials disponibles a tot el municipi, mostra un valor superior al 80%. Això indica que en termes d’ocupació comercial, el municipi gaudeix d’una bona salut comercial.

L’ Índex d’Atracció Comercial de Platja d’Aro amb un valor proper al 30, expressa que a la ciutat s’hi pot comprar de tot, dins d’un concepte de comerç de proximitat. El centre urbà resulta especialment atractiu, amb diversos eixos comercials que superen clarament el 30% de botigues dins dels sectors de la compra comparada (quan el consumidor vol comparar qualitat, preu i estil  entre diferents establiments abans de comprar el producte) i l’oferta cultural.

L’ Índex de Dotació Comercial de Platja d’Aro, de 8,59 comerços per cada 100 habitants, es troba entre els més alts de tota Catalunya.

L’ Índex de Clonicitat Comercial de Platja d’Aro és del 7,91% amb un total de 72 locals comercials de cadenes i/o franquícies. Tot i la presència de marques importants (bershka, Massimo Dutti, Mango, Swarovski) cal destacar l’elevada presència d’oferta independent i familiar (95,2 % del total).

La clonicitat de Platja d’Aro queda molt lluny dels nivells que trobem a eixos de primera línia com ara Passeig de Gràcia, a Barcelona. Això, lluny de ser un problema, vol dir que a Platja d’Aro l’oferta independent (comerciants locals) encara té molt de pes. El fet que marques importants apostin per Platja d’Aro constitueix una molt bona oportunitat per atraure d’altres marques que, ben triades, complementin l’oferta comercial existent i, alhora, li donin dimensió internacional.

Pel què fa a la distribució del comerç, un 28,9% (233 establiments) pertanyen a l’hostaleria i la restauració. A poca distància, també destaquen, els establiments destinats en els equipaments per a la persona i els serveis comercials.

Respecte a l’ocupació de locals, el 81,7% estan ocupats. A Platja d’Aro hi ha prop d’un miler de locals que admeten l’ús comercial.

descarga (2)

Resultats de la diagnosi a S’Agaró

El comerç de S’Agaró presenta una clara estructura d’eix pal-de-paller. Fa una funció molt important d’eix de proximitat, complementària al comerç de Platja d’Aro.

D’una banda, ofereix un comerç quotidià i de restauració proper a les urbanitzacions de Platja d’Aro i S’Agaró. De l’altra, descongestiona el centre de Platja d’Aro, tot acollint serveis que són necessaris però no de primera línia d’eix comercial, com ara els gestors immobiliaris.

Pel què fa a la distribució del comerç, la gran majoria són Serveis Comercials (21 establiments) i Hosteleria i Restauració (20 establiments). Cada sector representa un 36% de tota l’oferta de S’Agaró.

Respecte a l’ocupació de locals, el 89,2% estan ocupats. A S’Agaró hi ha 65 locals que admeten l’ús comercial.

descarga (3)

Resultats de la diagnosi a Castell d’Aro

Castell d’Aro té una oferta comercial que respon a la mida del municipi. Inclou una oferta bàsica de compra quotidiana i restauració, i algun servei comercial com ara perruqueria.

També acull algunes activitats comercials i empresarials que, per les grans dimensions del local que requereixen, no poden ser absorbides pel nucli comercial dins de Platja d’Aro. Això afavoreix el comerç present a Castell d’Aro, donat que aquestes activitats són intensives en mà d’obra i representen una clientela potencial constant durant tot l’any.

Pel què fa a la distribució del comerç, un 40% (18 establiments) pertanyen en els serveis comercials. Respecte a l’ocupació de locals, el 81,2% estan ocupats. A Castell d’Aro hi ha 57 locals que admeten l’ús comercial.

descarga (4)

Conclusions i Oportunitats

La salut comercial de Platja d’Aro, S’Agaró i Castell d’Aro és bona pel que fa a l’ocupació comercial. Pel que fa a l’atracció comercial destaca la de Platja d’Aro, que ha augmentat en els darrers anys.

S’Agaró i Castell d’Aro resten com a àrees comercials de proximitat i la població resident ha de desplaçar-se sistemàticament fora del municipi (cap a Platja d’Aro) per tal de fer compra no quotidiana.

En qualsevol cas, la dotació comercial resulta extraordinària i creixent d’un any a l’altre, i això indica que el model comercial funciona i que és de creixement i consolidació.

Clústers d’activitat especialitzada: Alimentació

Hi ha una molt bona oportunitat a preservar i enfortir aquests nuclis d’especialització, atraient nous negocis altament especialitzats que verticalitzin l’oferta. Aprofitant el turisme, productes de la zona, de kilòmetre zero, rebrien una projecció internacional a Platja d’Aro.

Clústers d’activitat especialitzada: Equipament per a la persona

Hi ha bones oportunitats de millora i d’innovació als clusters: Atraure negocis encara més especialitzats (camises per home, mocadors per a dona, sabates per a nens, etc.) que, a més, puguin aportar elements innovadors (customització on-line i recollida a punt de venda). També hi ha marge perquè continuin augmentant les marques importants.

Clústers d’activitat especialitzada: Equipament per a la llar

Hi ha una oportunitat a reforçar aquest cluster amb botigues més especialitzades, d’oferta més vertical i complementària entre sí. De retruc, això faria pujar l’atracció comercial del municipi.

Clústers d’activitat especialitzada: Serveis de cultura i esbarjo

Tenint en compte el perfil de client que visita i compra a la zona, internacional, amb un poder adquisitiu alt (fet que deduïm pel tipus de botiga que s’hi concentra, de tiquet mitjà de venda alt), hi ha una oportunitat a oferir-li productes d’artesania o, directament, escultures, pintures, etc.

Un altre terreny per explorar són els espectacles. un bar de copes o restaurant/ lounge bar, per exemple, que s’especialitzés en la música en viu, i fes d’això el centre del seu atractiu, podria arribar a resultar un referent de circuït i a comptar com a oferta cultural més que no pas com a oferta d’hostaleria (una més).

Clústers d’activitat especialitzada: Hostaleria i restauració

L’oportunitat passa per promoure estratègies d’especialització i complementarietat que reforcin el cluster i converteixin els establiments en col·laboradors i no tant competidors.

Nous negocis

A més, es planteja l’obertura de nous establiments com una cansaladeria amb degustació a l’Avinguda del Cavall Bernat, un forn de pa sense gluten a l’Avinguda de S’Agaró, una camiseria per home customitzada amb venda on-line i recollida a punt de venda a les Galeries neptuno, una botiga de matalassos personalitzats,  una botiga d’estris ceràmics per a cuina gourmet a l’Avinguda del Cavall Bernat o un taller d’impressió 3D de souvenirs i 2D de samarrete, entre altres.

Comparteix

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *