Aquest dimecres, 19 de juny, s’ha presentat la vint-i-unena edició del Festival de Guitarra Girona-Costa Brava, que començarà el 4 de juliol i on la protagonista és la música feta exclusivament per a l’instrument més popular i versàtil del món: la guitarra.
Aquest festival va néixer l’any 2004 amb la intenció d’omplir un buit, ja que no existia en aquell moment cap altre cicle o festival a les nostres contrades dedicat exclusivament a la guitarra.
Durant aquest temps la programació s’ha nodrit de guitarristes procedents dels cinc continents que han compartit cartell amb músics catalans i gironins, sempre procurant oferir tot el talent i la varietat d’estils que aquest instrument posseeix i fer descobrir al públic sons que fins ara li eren desconeguts o poc familiars.
Enguany, el nombre de concerts es veu reduït en relació amb el 2023. En total, es faran 21 concerts: 13 a Girona ciutat (Fundació Valvi, Casa de Cultura i Centres Cívics), 8 al Gironès (Sant Gregori), Alt Empordà (L’Escala i Llançà) i Baix Empordà (Palamós, Platja d’Aro i Santa Cristina d’Aro).
La programació continuarà sent diversa, dominada per la guitarra clàssica, que és l’especialitat de l’esdeveniment, però amb dosis de jazz, flamenc i música popular. Amb especial cura de programar valors emergents de la guitarra, especialment de casa nostra que difícilment tenen una plataforma on ensenyar el seu treball, no exempt de qualitat, per la poca comercialitat de les seves propostes, bàsicament instrumentals.
Els músics provindran de fora de Catalunya, especialment d’Itàlia i Espanya, però també de Mèxic, Polònia i República Txeca, i continuarà programant propostes catalanes, donant prioritat a les presentacions de nous treballs discogràfics.
El Festival de Guitarra Girona-Costa Brava, un clàssic de l’estiu a Platja d’Aro
Un any més, coincidint amb la Festa Major de Platja d’Aro, el festival farà parada a l’Església parroquial el 16 d’agost, a les 20 h, amb l’actuació d’Eduardo & Mateja Duo, Guitarres, i l’espectacle «Danses de seducció».
Des de l’organització han explicat que Eduardo Pascual, al costat del seu fill Mateia Pascual Obradovic, de 16 anys, ofereixen unes interpretacions riques en matisos i recursos, precises en els ritmes i plenes d’energia, des del renaixement fins a la música exigent de Turina, Granados, Falla o Albéniz, saben evocar la exuberància de les tres cultures.
La guitarra llisca entre les mans buscant al fons de la seva ànima la llum que encengui el llenguatge nu de la melodia secreta de la vida.
Passa quan un vol d’harmoniosos sons s’alça i ens acosta fins al desconegut, a aquesta cruïlla on es troben totes les preguntes que s’abismen a la bellesa.
Així Eduardo Pascual, refugiant-se a l’Andalusia màgica de Llorca, o travessant les avingudes que l’aventura de cada nota, ens envolta de la saviesa de la poesia que sona i se sent en un somni. presagi del més profund i en la música essencial del que només una guitarra sap transmetre fins a transportar-nos a un univers de plenitud i de misteri.
Dos músics virtuosos de gran plasticitat i capacitat interpretativa capaços d’evocar les atmosferes més subtils i menys imaginables. Les seves actuacions, riques en matisos i recursos tècnics fan del seu repertori tan variat i suggerent un record perdurable al públic.