Entre el 28 d’octubre i l’1 de novembre, un total de 278 expositors prendran part al saló multisectorial de Fira de Girona
La Fira de Mostres de Girona celebrarà la 60a edició entre aquest divendres 28 d’octubre i el dimarts 1 de novembre al Palau de Fires. El saló multisectorial que organitza Fira de Girona es manté inclòs en el programa d’actes de les Fires de Sant Narcís i comptarà amb un total de 278 expositors del món del sector serveis, emprenedoria, alimentació, construcció, habitatge, tecnologia i motor, entre d’altres. Paral·lelament, hi haurà un centenar d’activitats, xerrades i tasts en els espais Escenari Gastronòmic i Saló de l’Emprenedoria, i una exposició que repassarà les 60 edicions de la fira. El saló s’ha presentat aquest matí a la Sala Miquel Diumé de l’Ajuntament de Girona amb la presència de Marta Madrenas, alcaldessa de Girona i presidenta del Patronat de Fira de Girona; Jaume Fàbrega, president de la Cambra de Comerç de Girona i del Comitè Executiu de Fira de Girona, i Coralí Cunyat, directora de Fira de Girona.
La Fira de Mostres tindrà un 8,17% més d’ocupació respecte a l’any passat, en què hi havia 257 expositors i en la qual van assistir 60.000 persones. Respecte al 2019, l’ocupació és del 73%. L’esdeveniment s’ha celebrat sempre excepte el 2020, per la pandèmia, i el 2021 va tornar amb un format híbrid que disposava de l’espai físic i habitual i un lloc web amb una visita virtual i on els expositors podien bolcar el contingut. Coralí Cunyat explica que “ens recuperem del cop de la pandèmia, millorant l’ocupació de l’any passat i a poc a poc encaminant-nos a les xifres que hi havia el 2019”. El 90% dels expositors d’enguany hi han assistit anteriorment: “Cal destacar que és una fira amb una alta fidelitat, està demostrat que funciona, s’hi fa negoci i té un valor per les empreses”. Algunes no hi assisteixen perquè “ja no existeixen, no poden venir per falta de mercaderia o perquè estan en plena ocupació”. Sobre l’efemèride de la 60a edició, la directora de Fira de Girona subratlla que “en 60 anys ha anat superant totes les crisis i dificultats, de caràcter social, econòmic… Sempre sobreviu i es manté viva i forta”.
La Fira de Mostres continua adaptant-se als nous productes i necessitats de mercat. Cunyat afegeix que “per exemple, davant la situació actual de crisi enèrgica, aquest any hi ha un increment d’empreses (es passa de 8 a 14) relacionades en els sistemes sostenibles d’energia i de calefacció”. Hi haurà companyies vinculades al món de les plaques solars, siguin residencials o industrials, l’energia minieòlica, aerotèrmia, instal·lació d’estufes de llenyes i de pèl·lets, calderes de biomassa i aïllament tèrmic.
També es dobla la presència d’empreses del món de la mobilitat elèctrica i s’amplia la presència de companyies tecnològiques (drons, informàtica, impressió…). La Cambra de Comerç de Girona disposarà d’un estand específic sobre la digitalització de les empreses amb explicacions que ajudaran a les companyies a fer el pas cap aquesta transformació. Jaume Fàbrega afirma que “el creixement dels sectors relacionats amb la transició verda, la mobilitat elèctrica i la transformació digital, que també guanyen espai a la Fira de Mostres, és un exemple que l’economia gironina avança en la bona direcció”. El president de la Cambra de Comerç de Girona considera que “cal fer un esforç per ajudar a recuperar el sector de les fires, que a Catalunya és molt important i que va resultar molt tocat per la pandèmia”. En clau futura, Fàbrega creu que “un dels sectors pels quals Girona ha de continuar apostant és el sanitari, amb el futur hub de salut del nou Hospital Trueta, altres equipaments relacionats, la investigació, les empreses emergents i altres empreses que puguin créixer a seu voltant”.
L’Oficina per la Sostenibilitat, a la Fira
Marta Madrenas explica “aquesta Fira és un aparador de la nostra economia. Una Fira que té en compte la sostenibilitat, el sector energètic, la tecnologia i les eines digitals, elements claus per progressar com a territori i que ja fa temps que estem treballant des de l’Ajuntament per al conjunt de la ciutat. La peculiaritat de la Fira és que està encarada al públic en general, i precisament hem d’aprofitar això per comunicar i difondre a la ciutadania i a les empreses les eines que tenim a l’abast per arribar als principals reptes que tenim: la sobirania energètica i la digitalització”. L’Ajuntament de Girona traslladarà l’Oficina per la Sostenibilitat al Palau de Fires durant la Fira de Mostres d’aquest any. De divendres 28 d’octubre a dimarts 1 de novembre, de 10 h a 20 h , la ciutadania es podrà adreçar a l’estand del consistori per assessorar-se en matèria de sostenibilitat i medi ambient, informar-se sobre ajudes disponibles i mesures cap a la transició energètica i estar al corrent dels recursos disponibles per a la sensibilització mediambiental a la ciutat de Girona. A l’estand, a més, s’oferirà informació sobre diferents campanyes del Centre Jove de Salut.
El 78% dels expositors, de les comarques gironines
La fira, situada a la zona del Parc de la Devesa, es manté com la gran cita anual del sector econòmic de les comarques gironines i hi seran presents la majoria dels sectors del teixit empresarial. S’hi concentraran sectors de l’emprenedoria, serveis i mobilitat elèctrica (35%), decoració, construcció, rehabilitació i habitatge (30%), alimentació (18%) i indústria, tecnologia i motor (16%). El 78% de les empreses provenen de les comarques gironines (el 18% de Barcelona i la resta d’altres punts de Catalunya i de l’Estat).
Més enllà dels expositors, la Fira de Mostres oferirà més activitats paral·leles als visitants, amb tallers, xerrades i taules rodones. N’hi haurà un centenar que es repartiran en dos espais de l’esdeveniment: un serà l’Escenari Gastronòmic, patrocinat i gestionat per la Diputació de Girona a través de segell de qualitat agroalimentària Girona Excel·lent, i on es presentaran nous productes i els assistents podran degustar-los en diferents tasts. L’altre espai destacat és el Saló de l’Emprenedoria, amb presentacions i sessions de networking, com la que aquest divendres (17 h) impartirà Txell Costa reconeguda consultora d’estratègia empresarial i màrqueting, professora universitària i escriptor i que tractarà el lideratge femení en les empreses.
La Fira de Mostres obrirà de les 10 del matí fins a les 8 del vespre i el preu per accedir-hi és d’entre 2,5 € (dies feiners) i 4,5 € (festius). La inauguració serà aquest divendres a les 11 del matí. Trobareu més informació al web www.firagirona.com.
Una exposició que repassa el recorregut
La Fira de Mostres va néixer el 1932 amb el nom de Fira Agrícola i Comercial de Girona, però fins al 1962 no es va convertir en un esdeveniment anual. Durant l’època republicana i en els anys de la postguerra es van celebrar algunes edicions esporàdiques i, el 2020, es va aturar per la pandèmia. Als anys 30, la Fira s’havia celebrat a l’avinguda de Jaume I, posteriorment es va traslladar al parc de la Devesa i al final dels 80 es va ubicar a l’actual espai, al Palau Firal. Al principi, els estands comercials s’intercalen amb les atraccions de fires. Durant la Fira de Mostres d’enguany, al mateix Palau Firal es podrà visitar l’exposició que repassa les 60 edicions de l’esdeveniment amb un recorregut des dels seus inicis fins a l’actualitat.