El programa integral Fem Platja! 2025 de la Unitat municipal de Serveis i Sostenibilitat es desenvolupa de l’1 de juny al 21 de setembre, i inclou la gestió de la neteja de la façana marítima, el pla de socorrisme, però també d’altres àmbits relacionats amb els estàndards de qualitat o la informació a la ciutadania.
L’equip de treball està format per 48 persones i té un pressupost d’uns de 700.000 euros.
Recuperació de les dutxes i rentapeus
Una de les principals novetats d’aquesta campanya d’estiu és el retorn de les dutxes i rentapeus, que a partir de l’any 2023 no estaven instal·lats o no funcionaven en el marc de les mesures per fer front a la sequera. L’altre gran canvi és la implantació de sistemes d’estalvi d’aigua en el servei per assolir una important reducció de cabal, passant de 10 a 6 litres/minut.
Distintius
La renovació i consolidació dels principals guardons de qualitat, gràcies al conjunt d’accions, pressupost i personal del programa Fem Platja!, és una altra prioritat de l’Ajuntament, després de superar les corresponents auditories independents. Els guardons són: Bandera Blava per a Sa Conca, la Platja Gran i Cala Rovira (i el Club Nàutic Port d’Aro); tres espais que també acrediten el distintiu Q de Qualitat Turística i el Pla de Qualitat en Destí del Baix Empordà. Alhora, la Platja Gran i Sa Conca, també disposen del certificat Turisme per a tothom, en el marc del programa d’accessibilitat impulsat pel Consell Comarcal del Baix Empordà. El Camí de Ronda de S’Agaró també és Itinerari Blau, un reconeixement per a recorreguts que uneixen platges amb Bandera Blava i amb un conjunt d’atractius i serveis.
Salvament
El servei de salvament a càrrec de ProActiva, està vigent fins al 21 de setembre amb presència a la Platja Gran, Cala Rovira i Sa Conca, de dilluns a diumenge (10-18 h juny i setembre · 10-19 h juliol i agost), amb un nombre de socorristes i punts de vigilància variable, segons el moment de l’estiu (setmanes de baixa o alta ocupació). En temporada alta hi ha cinc punts de socors, set cadires de vigilància, una torre i un Punt de Vigilància Avançat. També disposa de servei propi d’embarcació de rescat; motocicleta per a desplaçaments interns; i de cinc desfibril·ladors (tres en espais fixos i dos mòbils). Alhora, es distribueixen gratuïtament fins a 2.000 braçalets per facilitar la localització de possibles infants extraviats.
Manteniment i neteja
Una de les tasques principals del programa són les accions de manteniment i neteja. L’empresa concessionària, GBI Paprec SA, divideix el litoral del municipi en sis sectors, on treballa, d’una banda, cada matinada la gran maquinària de neteja, i de l’altra, diversos equips d’operaris amb suport de quads, en doble torn, de matí i tarda. També hi ha instal·lades papereres de reciclatge amb cinc fraccions (paper, vidre, envasos, FORM i rebuig) en tots els punts. Igualment, es disposa d’una barca pròpia de l’Ajuntament per realitzar neteja a l’aigua en primera línia, i d’una segona embarcació per a les zones de difícil accés. De bell nou es tornen a repartir gratuïtament, entre els usuaris de les platges, 15.000 cendrers reutilitzables i biodegradables.
Accessibilitat
També s’adopten mesures d’accessibilitat que faciliten el gaudi del bany a les persones amb necessitats especials de mobilitat, com la instal·lació d’espais per atendre-les a elles i els seus acompanyants a tots els punts de socors on hi ha una plataforma sobre la sorra, coberta amb una carpa, i connectada amb una de les passeres que uneixen la zona de vianants i el trencaones. Precisament, hi ha instal·lades 19 passeres a la sorra, i es disposa de sis cadires amfíbies -una per a cada punt de socors i una per a la torre de vigilància-, de diversos jocs de crosses amfíbies, i una grua d’elevació als llocs de socors de Sa Conca i de la Platja Gran amb c/ Miramar. També, destaquen les nou Línies de vida: un sistema de cordes a 1,40 metres d’alçada, que faciliten l’entrada i sortida de l’aigua de les persones amb dificultats de mobilitat. Justament en les passeres que coincideixen amb aquestes hi tenen ús preferent els col·lectius amb més dificultats de mobilitat.
Serveis als usuaris
Els usuaris tornen a disposar de vestidors de fusta de lliure accés, i es pot gaudir de diverses plataformes aquàtiques mar endins; i a la sorra de la Platja Gran del Miniclub, com a ludoteca amb monitors al matí (de 3 a 12 anys), Familyclub com a espai de joc i de tallers a la tarda, i com a servei de Babyclub matí i tarda (fins a 3 anys). Es manté l’oferta d’àmbit privat dels darrers anys: quatre guinguetes de restauració, vuit punts de lloguer de gandules i ombrel·les, així com tres propostes d’esports nàutics i creuers marítims.
Informació
En matèria d’informació hi ha col·locats cartells amb temes d’interès general i en els mòduls de socorrisme informació d’interès sobre el servei de salvament, els guardons de qualitat de les platges, la normativa de la Bandera Blava, el compromís de qualitat ambiental o mapes de serveis que els usuaris hi poden trobar (lavabos, punts de socors, passeres adaptades, etc.). La participació de l’usuari i la ciutadania es vehicula mitjançant un telèfon únic i directe del Servei de Platges i amb bústies de suggeriments i enquestes.
Abalisament
L’abalisamentésa càrrec de l’empresa Treballs Nàutic Mar per fer la col·locació i el manteniment de les boies de senyalització; i n’hi ha cinc de cortesia a la Cala del Pi, perquè puguin fondejar-hi embarcacions.