La Policia Local ha reforçat la vigilància a l’entorn dels locals d’oci nocturn amb una nova unitat de convivència que actua especialment un cop els establiments han tancat. L’objectiu és prevenir que la sortida dels clients derivi en concentracions, sorolls o comportaments incívics a la via pública.
La nova unitat treballa cada nit i passa pels diferents bars i discoteques quan finalitzen la seva activitat per comprovar que la sortida dels clients es desenvolupa amb normalitat. D’aquesta manera, l’Ajuntament vol incidir en un dels moments en què es poden produir més molèsties als veïns: quan les persones abandonen els locals i continuen la festa en espais públics.
El dispositiu forma part de l’estratègia de prevenció i mediació que el municipi manté des de fa anys amb els responsables de l’oci nocturn. Segons l’Ajuntament, aquesta manera de treballar ha contribuït a reduir les queixes veïnals per sorolls i incivisme, que han passat de prop de 70 l’any 2016 a 28 el 2025, un descens del 37%.
Una vigilància que surt dels locals
El consistori destaca també el canvi en el paper de la seguretat privada dels establiments. Segons explica l’alcalde de Castell d’Aro, Platja d’Aro i S’Agaró, Maurici Jiménez, els responsables dels locals han anat incorporant una vigilància més activa de l’entorn, que no es limita a l’interior dels negocis.
L’objectiu és actuar abans que aparegui el conflicte. “Es tracta d’una actuació preventiva i no reactiva”, assenyala Jiménez, que considera que aquesta coordinació permet millorar la convivència tant per als establiments com per als veïns de les zones properes.
Abans de cada temporada d’estiu, l’Ajuntament, la Policia Local, els Mossos d’Esquadra i els responsables dels establiments d’oci nocturn es reuneixen per analitzar les incidències de l’estiu anterior i acordar les mesures que cal reforçar.
El problema es desplaça a l’espai públic
Tot i la reducció de les queixes, el consistori reconeix que encara es produeixen episodis de soroll i incivisme. En alguns casos, el problema no té lloc dins dels establiments, sinó un cop les persones ja n’han sortit.
L’Ajuntament assenyala que algunes persones es desplacen a places o carrers i continuen la festa, generant molèsties als residents. És en aquests casos quan la nova unitat de convivència pren especial rellevància.
“Quan surten del local han d’anar cap a casa seva, però n’hi ha alguns que la lien. És aquí on hem d’incidir per una qüestió de convivència”, apunta l’alcalde.
Amb aquesta nova vigilància, es busca consolidar el model preventiu aplicat durant els darrers anys i evitar que la reducció de les incidències als locals es tradueixi en un desplaçament del problema cap a altres punts de l’espai públic.
(Fonts: Informatius RPA i ACN)

