Inversió d’1,8 milions d’euros per a la reforma del Passeig Marítim de Platja d’Aro

El govern local aquest matí ha presentat les actuacions previstes en una primera fase després del temporal Glòria

Quan fa un mes del pas del Glòria, l’Ajuntament de Castell-Platja d’Aro, aquest dijous, ha presentat el projecte de reforma de 500 metres de l’extrem sud del Passeig Marítim de Platja d’Aro, el tram més perjudicat després del temporal, tant en superfície (enllumenat, llosa, paviment, mobiliari i serveis) com en redistribució de la sorra de la platja.

L’inici de les obres està previst per al mes d’abril d’enguany amb la voluntat que estigui enllestit just abans de l’estiu. 

S’invertirà gairebé 1,8 milions d’euros

El Ministeri per la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic ha proposat un projecte -que l’Ajuntament ha acceptat via decret- per aportar-hi un milió d’euros, en tant que l’espai és Domini Públic Marítim-Terrestre; i el consistori aportarà els 750.000 euros que ja tenia previstos inicialment per al nou sistema d’enllumenat públic del passeig. Alhora l’Ajuntament ja hi ha destinat uns 45.000 euros en actuacions i neteja d’urgència i retirada de la sorra que s’hi havia acumulat.

La intervenció però, no consistirà ni en una actuació d’urgència ni de rehabilitació de l’espai, tal com era fins ara, sinó que tindrà una nova perspectiva per evitar que temporals futurs produeixin un altre cop la mateixa situació.

Alhora també marcarà el camí de futur del nou tram de Passeig Marítim que s’ha de construir, encara més al sud, per enllaçar l’actual fins a Port d’Aro (que inclou la instal·lació d’una passera per superar el riu Ridaura) però també de les pròximes reformes del passeig en el seu vessant nord, en un pla plurianual d’intervenció i inversió. Simultàniament, esdevindrà l’oportunitat per aprofundir en les propostes recollides en l’Estudi Integral de les Platges i en l’Ordenança Municipal d’Ocupació del Passeig Marítim.

Els efectes del temporal han posat de manifest la marca de suport estructural en la base d’un passeig construït en diverses fases entre 1985 i 1990, directament sobre la sorra que abans arribava a tocar dels edificis o les seves voreres o petites terrasses. Ara la força de l’onatge ha descalçat la base sorrenca i ha provocat l’ensorrament o desaparició de la primera línia de llosa i dels escalons d’accés a la sorra, alhora que ha provocat que el tram més afectat sigui ara un voladís sobre una platja que en paral·lel ha reduït entre 3 i 5 metres la seva alçada, fent inviable l’accés directe entre el passeig i la zona de bany. 

Davant d’aquesta situació la proposta que executarà la Direcció General de la Costa i el Mar del Ministeri en aquests 500 metres compresos entre l’Avinguda Reina Fabiola i el Passeig Ridaura, és la instal·lació d’un mur de rocalla amb prou profunditat perquè la seva base estigui per sota de nivell del mar, per evitar justament que un futur es pugui descalçar de nou (com si fos un espigó però platja endins).

Simultàniament, es redistribuirà la sorra de la platja, conjuntament amb noves aportacions procedents de l’interior de mar de la zona de la desembocadura del Ridaura, per poder tornar a connectar directament el passeig amb la platja, si bé també, es contempla la instal·lació d’accessos amb escales i rampes per superar, si s’escau, el diferencial d’alçada en algun punt o davant futurs moviments naturals de la sorra.

Aquesta intervenció suposarà en paral·lel una reducció variable, segons el tram, d’entre 3, 5 o 7 metres d’amplada del Passeig Marítim en relació amb el seu estat original: una reforma que ofereix la possibilitat de realitzar de manera més eficient el soterrament d’instal·lacions de serveis a la base de la zona per a vianants, en lloc de la sorra de la platja, on els efectes del temporal ha provocat la desaparició de les rases existent i també del cablejat elèctric. Simultàniament s’aprofitarà aquesta circumstància per retirar progressivament els grans fanals instal·lats fins ara sobre la sorra de la platja (que es podrà il·luminar igualment, però des de la zona per a vianants), amb la voluntat de configurar la platja des d’una òptica més naturalitzada.

Els ciutadans també podran opinar

A més, el consistori (responsable de les instal·lacions, però també del manteniment del passeig) obre la porta a definir d’una banda, com ha de ser la nova capa superior del Passeig Marítim (per exemple fent-la més llista i transitable), quins han de ser els nous elements de mobiliari urbà i d’enjardinament; i com es configura l’ocupació temporal del mateix amb les terrasses dels establiments hotelers i de restauració.

Una intervenció de detall que necessita una mirada ciutadana que es vehicularà mitjançant una audiència pública, oberta a tothom durant la primera quinzena de març a la Sala d’Actes de l’Ajuntament, on s’exposarà la nova proposta tècnica general i s’obriran espais de reflexió i participació.

Comparteix

One Reply to “Inversió d’1,8 milions d’euros per a la reforma del Passeig Marítim de Platja d’Aro”

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *